Alla inlägg den 4 oktober 2011

Av Therese Andersson - 4 oktober 2011 22:19

Hur länge är/var  Mia bebis?

Jag tycker ju fortfarande hon är min lilla lilla bebis, som inte kan prata (mer än några ord), inte äta med bestick (utan att kladda ner allt) och inte riktigt dricka ur glas (utan att hälla lite utanför)...

Men samtidigt kan hon springa och leka, förstå vad man säger och uttrycka sin vilja på ett sätt som en bebis definitivt inte kan!

gränsen kanske går i detta nu när hon faktiskt blivit så stor tjej att hon börjat dagis och nu ska lämna mammas och pappas trygga miljö!

Vissa barn som är jämngamla med Mia är ju redan storasyskon och därmed definitivt inte bebisar längre...


Några tankar såhär på kvällskvisten som poppade upp i huvudet!



 Ännu en anledning till varför denna tanke slog mig är för att jag sitter och kollar runt på nätet efter barnkläder, numera kollar jag ju inte under kategorin baby, utan flick!


Denna söta sko hittade jag på ellos, och hade det varit en riktig sko så hade jag slått till direkt!

Men nu är det bara en sk. babysko i mjukt skinn!


Underbart söt bebissko!


Av Therese Andersson - 4 oktober 2011 20:48

Det blev inte skogen ieftermiddag då Gabbe var hemma från jobb alldeles för sent och inte var hos oss förrän kvart över 5... Det innebär middagstime för minstingen i familjen så det blev till att göra hemmagjord pizza istället! :D


Lotta hade med sig kärleksmums och jag hade ju bakat vetekrans, dessutom hade Thomas köpt gifflar i affären när han var och handlade indgredienser till pizzorna...

Detta betyder ju att vi hade en hel del att fika på ikväll och mätta var vi redan från pizzorna, så nu har vi massor av fikabröd över!!


Eftersom jag inte hunnit baka några kanelbullar idag, och inte några i frysen heller och är dessutom för snål för att köpa i affären (när det är så mycket godare/billigare att göra själv) så fick kanelgifflarna bli våra kanelbullar idag! :D



  Mys!



Nu sover lillfisen gott gott i sin "nya" säng, har ju en ny dagisdag imorgon att se fram emot!! :D


Av Therese Andersson - 4 oktober 2011 15:46

Under tiden Mia sov middag idag så passade jag på att baka ytterligare en tårtbotten till festen nästa helg... Så nu var hälften gjorda!

Det svåra är bara att jag inte riktigt vet hur jag ska frysa in dem största eftersom de inte får plats ens i de största fryspåsarna! Nu har jag bara virat massor av plastfolie runt och hoppas det räcker!



 

ca 24 cm i diameter


Sen ringde söta Lotta och frågade om vi skulle träffas idag, givetvis vill vi det!

De skulle komma när Gabbe slutat jobba och så skulle vi ut i skogen en runda och få lite frisk luft!

Gabbe var visst sugen på kanelbullar (undrar varför) men eftersom jag inte har indgredienser hemma till kanelbullar så bakade jag en vetekrans med kanel, som enligt min mening är nästan godare än kanelbullar!!

Nu är den precis färdig och här doftar underbart gott!!

Hoppas det duger åt bror min, när de kommer!



  Mums!



Av Therese Andersson - 4 oktober 2011 11:55

Då har Mia varit på dagis för första gången i sitt liv...

och det gick helt perfekt!

Hon brydde sig inte det minsta lilla om mig och gick direkt iväg från mig och lekte med de andra barnen!



Redo för dagis!
    


Först när vi kom dit så hade de små barnen på avdelningen samling i ett annat rum så hon fick leka lite med de stora barnen, detta gick bra och de skulle först klä ut henne i några kläder sen bygga i henne med klossar/kuddar! Hahaha stackars Mia bara stod där och tänkte att det var en konstig lek, men hon gillade uppmärksamheten från de stora barnen!


Sedan gick vi in till de minsta barnen där det var inte mindre än 3 andra barn som är födda samma månad som Mia! Vi har gått i samma mammagrupp och den vi träffat mest är Simon, eftersom vi gått i samma grupp på babysimmet också, och jag tror de kände igen varandra för meddetsamma skulle de göra samma saker...

Mias favorit blev direkt inomhuskanan, en liten rutchkana i trä!




Tog för sig i sandlådan direkt!

  Undersöker spaden lite...
 


Sen skulle vi fika på lite kanelbullar, som de stora barnen hade bakat. Det är ju trots allt kanelbullens dag, dagen till ära!

Mia åt halva bullen och mjölken hällde hon över sig.

Här märkte man också skillnad på de andra barnen som är vana på dagis redan, för när Mia hade ätit lite på bullen så skulle hon inte sitta fint i sin stol längre utan då skulle hon ner och leka direkt!

Men där lär hon nog lära sig att man får sitta fint tills man får gå ifrån bordet ;)


Sen var det dags att tvätta sig, byta blöja och klä på sig för att gå ut och leka! Även här brydde sig Mia inte det minsta lilla om mig, utan gick runt och tittade och lekte med de andra barnen...



  Mia hittade en favoritleksak på gården!


En brum brum bil!


   



Helt underbart att se att hon gillar det så mycket! Många förskolelärare frågade om det verkligen var första dagen...


Imorgon stannar vi och äter middag också, sen kör vi hem och vilar middag!

Mia hade säkert klarat en 4-5 dagars inskolning, men eftersom jag har satt att jag inte behöver börja jobba förrän den 17:e så tar vi det lugnt i början!


Av Therese Andersson - 4 oktober 2011 07:46

Då var D-dagen kommen (dagisdagen) ;)

Mia börjar värma upp med att springa och dra fram ALLT som jag plockade undan här hemma igårkväll... Hmm kan man inte få lämna henne på dagis en kort stund redan idag så jag hinner hem och plocka undan sålänge?!?!


Nu blir det frukost, stadig sådan, så att vi orkar HELA förmiddagen på 2 timmar ;)


Hörs senare om hur det gick...



Presentation


I min blogg får du följa mitt liv tillsammans med min sambo, dotter, son, hund och katt!
En mammablogg med inslag av allt möjligt!
Välkommen!

Arkiv

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14
15
16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< Oktober 2011 >>>

Kategorier

Tidigare år

Länkar

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Fråga mig

3 besvarade frågor

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards