Alla inlägg under april 2012

Av Therese Andersson - 28 april 2012 15:51

Fick en beställning för längesen till en liten tjej som fyllde 1 år i Söndags.

Mamman visste ungefär hur hon ville ha tårtan och färgtemat är vitt, rosa och guld.


Riktigt roligt var det att göra alla dekorationerna till den eftersom jag fått hem lite nya pulverfärger och därför kunde experimentera lite extra ;)




 



 



 



   


Ljus botten. Fylld med blåbärsmousse, blåbärssylt och chokladmousse.

Spacklad med grädde och täckt med sockerpasta.

Dekorationerna är gjorda i flowerpaste, sockerpasta och marsipan.



Hoppas den smakar lika bra som den ser ut, för jag är nöjd med resultaten!!

Första gången jag gjort blåbärsmousse men den blev riktigt god :D



Av Therese Andersson - 27 april 2012 11:41

Igår hade jag namnsdag och det firade vi med tårta! :D


Jag hade gjort tårtbotten till en regnbågstårta för ett tag sedan och tänkte att det var bra dag att testa göra en sån tårta dagen till ära.

När jag testar nya saker så vill jag ju helst testa det för oss själva eller familjen först så att jag är säker på att det blir bra och smakar gott.


Skillnaden mellan denna och en vanlig tårtbotten är att här är det mer riktig sockerkaka med mer vaniljsmak och det behövs därför inte lika mycket fyllning med annan smak.

Man vill ju helst ha så vit fyllning som möjligt för att färgerna i tårtbottnen ska framhävas och då kan man välja mellan tillexempel vaniljkräm/mousse, vit chokladmousse, lemoncurd m.m

Eftersom detta bara var en testtårta så gjorde jag bara med vaniljkräm.


Jag täckte tårtan med en frosting som kallas fluffy frosting.

Den blev riktigt god och är nästan som en marängsmet.

Den skulle vispas i 10 minuter för att bli riktigt fluffig, och det blev den verkligen! :D


       


White velvet botten,

fylld med vaniljmousse.

Täckt med fluffy frosting.



Av Therese Andersson - 27 april 2012 11:26

Finns det något som är så vårigt som att se alla glada kossor springa ut på grönbete?


I tisdags var det dags för kossorna i Svalöv att springa ut och detta passade vi självklart på att se!

Mia är ju tosig i alla djur och då tänkte jag att hon skulle älska att se alla glada kossorna.

Men de blev lite väl glada och höll på att springa ner staket och allt...

Så Mia blev lite rädd och sa kossa busig. Sen ville hon inte titta på kossorna längre! Haha


Påvägen till bilen sen så gick vi inom och tittade lite på de andra djuren som finns på Svalövs naturbruksgymnasium.


Sen i bilen så ville hon minsann se mer kossor, då var hon inte så rädd längre! ;)


Fint väder bjöds det på och Skånemejerier bjöd på chokladmjölk och kanelbulle.

Trevlig förmiddag med andra ord!


             


Efteråt följde Sandra och Benjamin med hem och lekte lite.

Även om Mia är lite snål med att dela med sig av leksakerna ;)



Allmänt · Barn · Mia
Av Therese Andersson - 23 april 2012 17:18

Visst finns det fördelar med att bo i stan och ha närma till det mesta, men det är inte mycket som slår att ha närheten till naturen runt husknuten!

På en av våra hundpromenadsrundor så finns det massor av fina djur att titta på!
Först kommer hästarna, ganska många med lite olika utseénde.
Sen finns där hönor som låter så roligt tycker Mia!
Efter dem kommer getterna. Vi hoppas på lite bebisgetter snart!! :D
Sist men inte minst kommer den stora gården med alla kossorna!!

Gissa om Mia älskar denna rundan?!?

                


Dessutom finns det massor av perfekta grusvägar i skogarna som man aldrig möter en människa på!
Där kan man verkligen andas frisk luft och rensa tankarna!!

Ångrar inte en sekund att jag lämnade storstaden!



Av Therese Andersson - 19 april 2012 14:02

Denna veckan jobbar jag 5 dagar i rad, vilket inte tillhör vanligheterna ;)

Vi brukar ha 3, max 4 dagar sen någon ledig dag.

Men eftersom min fina kollega Diana är på semester så fick jag hoppa in lite extra...


Idag fick vi in en efterlängtad leverans från Blomdahl!

Vi har fått ett nytt ställ och även massor av nya örhängen!

Så jag har hållt på nu en bra stund med att sortera dem så de sitter i ordning ;)

(för er som inte vet så är blomdahls örhängen i ren medicinsk titan och medicinsk plast, så det är 0% risk för allergier och ALLA tål dem)

ps, även min kusin Ellinor!! :p


Just nu har vi dessutom kampanj på örhängena, köp 2 par och få 50% på billigaste paret!!

Skynda att fynda! ;)


   



Sen bjuder jag även på en bild från i tisdags när Linda på jobb förlängde mitt liv ytterliggare med några minuter när hon gav mig ett gott skratt!!!


 

Av Therese Andersson - 18 april 2012 21:31

Känns som jag är inne i en formsvacka just nu...

Orkar ingenting och har inte lust till någonting!

Får väl börja knapra lite vitaminer igen och hoppas att det hjälper lite.

Vi har ju varit iväg på en liten minisemester och det trodde jag skulle pigga upp och ge lite ny energi, men det kan jag inte påstå att det gav.. Visst var det oerhört skönt att komma iväg lite och mysigt hade vi, men nu är jag lika trött som innan vi åkte!


Vi var iallafall på Lalandia i 4 dagar och badade och hade det skoj!

Jag har aldrig varit där innan så jag visste inte vad jag skulle förvänta mig.

Jag trodde nog att det skulle vara större än vad det var, men det räckte gott och väl för barnen i sällskapet! :D


Mia älskade det och är en riktig liten fisk i vattnet!


Där finns ju massor av annat skoj att göra och förutom att bada så var vi i leklandet, spelade bowling, spelade inomhusminigolf och klappade getterna :D


Och som en självklarhet när man är i Rödby så åkte vi över till bordershop och fyllde på förrådet inför sommaren ;)


Sen när vi kom hem så blev Mia magdålig, har väl druckit lite väl mycket vatten från bebispoolen som säkert inte är helt friskt vatten ;)


Här kommer några bilder från lekandet, de flesta ligger på andra datorn och pågrundav tröttheten så orkar jag inte logga in där ;)



Mia åkte karusell och förklarade för mamma var man skulle stoppa i mer "ping"


       



Av Therese Andersson - 8 april 2012 11:14

Ledig hela påsken innebär att man hinner hitta på massor och träffa massor av folk!


Man säger ju att bilder säger mer än 1000 ord!


I Fredags började vi med att gå den traditionella tipspromenaden i Mölledammarna.

Den gick med vinst minsann! :D


Sen på eftermiddagen åkte vi till Markaryd för att få lite bebismys!!

Det var Annie och Robin som ville visa upp sin senaste familjemedlem som ska heta Elvira!

Bedårande söt givetvis och sååå liten! Ja Mia var ju bara 1,5 kilo tyngre vid samma ålder ;)

Mia och Milo lekte bra (?!?) och vi fick god fika!

(eftersom jag inte vet om föräldrarna vill ha sina barn på bild här så låter jag bli)



Sen på kvällen åkte vi till Gabbe och Lotta och åt middag. Även här blev det bebismys, även om Mira inte är så liten längre...



   


Mia tar hand om Mira som sin egen lilla docka!



Sen i lördags blev det först påskfrukost hos med min familj.

Var nästan rädd att pappas köttbullar inte skulle finnas med på bordet, men minsann, han steg upp i ottan för att göra sin dotter nöjd! :D


               
Vet inte var det roliga med att ha ägg på huvudet kom ifrån, men visst var vi söta!!

Mia trivs verkligen med kusinerna som hon kan göra lite som hon vill med... Vänta bara något år så får vi se om det ser likadant ut ;)



Efter middagen så ville Mia ut, och hon skulle tvunget gunga!

Men om man går upp innan 7 på morgonen så är det ganska sövande!!!

   


Sen när Mia sovit färdigt (vi flyttade henne till soffan) så blev det snabbt hem för att byta om sen vidare för att fira påsk med thomas familj!

Även här är det mycket barn och Mia stortrivs! Även om hon inte var riktigt snäll mot Roxanna hela tiden... Men så är det väl mellan tjejer ;)


     


Påskharen hade varit här också med lite påskpresenter!


Tack alla för trevligt påskfirande!


Dock så är inte helgen slut och idag är det underbart men kallt väder, så nu ska vi ut och leka!!



Allmänt · Barn · Mia
Av Therese Andersson - 2 april 2012 18:21

Nu när Thomas jobbar natt igen så försöker jag hålla mig hemifrån de dagar som jag är ledig så att han kan få sova ostört åtminstone några timmar... Med en liten huligan hemma så hade det nog inte blivit så mycket sömn ;)


Idag så åkte jag och Mia och uträttade några ärenden, sen åkte vi till leksaksaffären på Berga för att kolla lite vad Mia ska skriva på sin önskelista till sin födelsedag...

Vi gick där ganska länge och Mia trivdes med att gå och pilla på alla leksaker och man ser ganska bra vad som drar en 2-årings uppmärksamhet till sig... Ju mer detaljer och färgglada knappar etc ju bättre var det ;)

Väskor med dragkedjor är också roliga att öppna!


Några saker hittade vi som hamnade på önskelistan, men jag skriver ingen allmän önskelista här, för då blir det kanske dubbletter, så om släktingar/vänner vill ha tips på vad hon önskar sig såsmåningom så får ni höra med hennes föräldrar ;)



Sen när vi åkte hem så satt Mia och sjöng lite för mig i bilen, efter att ha lyssnat en stund så kom jag fram till att hon sjöng lilla snigel akta dig... Jag har förvisso sjungt den för henne några gånger, men inte på länge! Antingen så har de sjungt den på dagis, eller så kom hon helt enkelt bara att tänka på den just då ;)



Ovido - Quiz & Flashcards