Alla inlägg den 10 oktober 2011

Av Therese Andersson - 10 oktober 2011 20:00

Är så sjukt sugen på att träningstävla med Atlaz i lydnad 1.

Han är jätteduktig och moment som har varit lite slarviga tidigare är klockrena nu! Men sen vet jag att när man väl tävlar så är det på ett annat sätt och oftast blir man nervös så att hunden märker det...

Dock så måste jag först bli medlem i en brukshundsklubb, men det hade ju bara varit bra så hade jag kunnat träna med Hanna också... ;)


Idag på träningen fortsatte vi att träna bland annat linförigheten, där jag nu lyckats få Atlaz att gå lite längre bak. Han har varit pyttelite framför mig tidigare men efter att ha belönat mycket precis bakom honom/mig så tycker han väl inte att det är lönt att "fuska";)

Sen i ställandet så tränar vi både lydnadsklass 1 och 2, i ettan så ska de stå under marsch och det klarar han fin fint, så vi lägger desto mer krut på tvåan där han ska stå i en inkallning... Detta är lite svårare då jag vill att han ska stanna blixtsnabbt! Han fattar vad han ska göra nu så nu är det "bara" till att få fram snabbheten...

Läggade under marsch kan han också men det tränar jag inte så mycket då han inte gör det snabbt pga artrosen, jag vill inte pressa detta så där får det bli lite halvdåliga poäng...

Inkallning är inga problem och detsamma gäller platsliggningen.

Apporten tuggar han fortfarande på så de tränar vi vidare på, men han håller den så där tränar vi också på tvåan...

Idag tränade vi även hopp, om jag kallar över honom så kommer han fint och sätter sig hos mig så idag tränade vi lite att jag står bredvid honom och ger kommandot hopp, så ska han själv hoppa över... Blir nog inga problem det heller...


Det är så roligt att träna med honom numera! Jag kan ha honom lös hela träningen och han lär sig nya moment så snabbt! Men så har han ju också border collie i sig...



Alla ni som inte är så hundintresserade har nog inte fattat ett smack av detta inlägget, men det kommer nog roligare inlägg imorgon igen då ;)



Av Therese Andersson - 10 oktober 2011 17:29

Då har man varit och införskaffat sig ett par gummistövlar då Atlaz och jag ska ut och träna hos Petra ikväll i regnrusket!!


Tur man tycker att det är riktigt skoj, annars hade nog detta vädret varit en bra anledning att stanna hemma ;)


Mia hade öroninflammation, men eftersom de inte vet om det är virusinfektion eller bakterieinfektion så ger de inte antibiotika...

Så det är bara att hoppas att det går över snabbt, annars blir det doktorn igen i slutet av veckan!


Just nu känner även jag mig dålig, med halsont och tung i huvudet... Känns som om jag skulle kunna ha feber också, men det kan även vara som jag är trött efter en heldag med en sjuk liten gnällfis!


Nu har iaf pappan kommit hem och tagit över så nu ska jag och Atlaz snart bege oss iväg och ha lite egentid ;)


Av Therese Andersson - 10 oktober 2011 13:45

Idag blir min lilla lilla docka hela 17 månader!!

Fattar ni hur fort tiden går!


Numera är det en liten dagistjej vi har här hemma som lär sig så mycket varenda dag nu känns det som...



Ord hon kan säga nu är: Mamma, Pappa, Mia, Titta, Vovve, Mjau, Tack, Boll, Bil, Bulle, Bajs, Tutte, Blöja... (kommer inte på fler nu)

Dessa ord kan hon säga så att man förstår, sen kan hon ju säga massor av andra ljud och man ber henne säga dem, men då blir det oftast bara något halvlikt ;)

Djur hon kan härma är: Vovven, kisen, kossan, lammet, tigern!

(också vad säger rumpan) ;)



Numera sover Mia bara middag en gång om dagen, oftast bara drygt en timme!

Äter gör hon ordentligt igen, hennes favorit är spagetti och köttfärssås, men det mesta slinker ner. Grönsaker är hon galen i och kan äta sig mätt på bara gurka och majs, om hon fått... Därför plockas inte detta fram förrän hon ätit lite av det andra som serveras också ;)

Har på sistone blivit mycket duktigare på att äta med sked, även om händerna fortfarande hjälper till en del!

Dricker själv ur glas.



Är inte minsta lilla blyg, vilket hon nästan aldrig varit... Varken mammig eller pappig, utan det går bra med de flesta hon känner!



Älskar skor! Hade kunnat gå runt i skor dygnet runt, så länge man byter lite då och då, det är ju tradigt att gå i samma skor för länge :p



Älskar att vara ute! Hon vill hela tiden ut och kan vara ute hur länge som helst, bara plocka lite gräs eller leka lite med löven är hur roligt som helst!

Lekplatsen har också blivit en stor favorit, gunga tycker hon är sådär roligt men åka rutchkana är desto roligare! Sen är där ju såmånga roliga detaljer att pilla på överallt på en lekplats ;)



När Mia bajjat i blöjan så kommer hon och säger bajj. Ofta kommer hon även med en blöja i handen!

Hon gillar att sitta på pottan, men där kommer oftast inget... Hon sätter sig där och säger tsssss (ljudet när man kissar)

sen reser hon sig och tycker hon varit duktig ;)



Mia som alltid sovit i sin egen säng tycker numera inte om att sova ensam (började när vi var på semester)

Hon vaknar och blir ledsen och somnar om direkt igen när hon får vara hos mamma och pappa. Ibland sätter jag mig bara bredvid hennes säng och håller handen, även då somnar hon om igen...


  Mia 17 månader!


Av Therese Andersson - 10 oktober 2011 10:40

I lördags när jag och Lotta var iväg och handlade så köpte jag några mini blommor som jag skulle plantera i min fina avlånga kruka.

Tycker det är så fint med gröna växter, speciellt såna små...


Sen satte jag i 3 pärlor bara för att piffa upp det lite extra men det var inte så smart med en liten 17 månaders tjej som tycker att alla små detaljer är såå fina!


Så först ställde jag krukan på soffbordet men där fick det inte stå så länge... ;)


  Nyfiken liten tjej!

Dääääääääääär....


Såhär blev resultatet!

Får se om man sätter dit någon liten detalj med lite färg...

Till jul blir det iallafall något rött också i krukan ;)

   

Av Therese Andersson - 10 oktober 2011 09:18

Då vi tagit lite sovmorgon till 09.05 så ringde jag nyss vårdcentralen och där var ju givetvis 11 stycken före mig i kö...

Och hade det varit 11 stycken som mig hade det inte tagit så lång tid men vissa verkar ju ringa till vårdcentralen bara för att få prata av sig lite!!

Så jag tryckte in mitt nummer så får vi se hur lång tid det tar...


Mia vaknade först vid 06.15 imorse och eftersom jag inte tänkte gå upp då så gjorde jag välling och tänkte lägga oss i sängen igen, men så kom jag på att jag måste ju ringa dagis och säga att inte Mia kommer idag, och eftersom vi tänkte somna om så visste jag ju inte när vi skulle vakna igen...

Så det var bara att gå upp, leta reda på numret och ringa...

De öppnar Mias avdelning 06.30 och klockan var 2 minuter i halv ;)

De tänkte nog att vi var tidigt uppe ;)


Men tur att jag ringde då för nu hade det varit lite sent när hon skulle varit där kl 9 ;)



Idag ska vi förresten också hämta tårtställningen vi ska låna till tårtorna på lördag! Så jag äntligen kan se så storlekarna på tårtbottnarna jag bakat stämmer ;)


Tillägg 09.29:

Nu har Mia gjort i blöjan, hur många slår vad om att de ringer när jag nyss öppnat blöjan, innan jag hinner torka?!?

Presentation


I min blogg får du följa mitt liv tillsammans med min sambo, dotter, son, hund och katt!
En mammablogg med inslag av allt möjligt!
Välkommen!

Arkiv

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14
15
16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< Oktober 2011 >>>

Kategorier

Tidigare år

Länkar

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Fråga mig

3 besvarade frågor

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards