Alla inlägg under mars 2013

Av Therese Andersson - 28 mars 2013 17:52

Idag tog jag, Mia, Max och atlaz en promenad med syskonvagnen... Jag har inte kört den själv innan så det var premiären.

Vi var ute en bra stund i trädgården igår och då var det underbart skönt eftersom det inte blåste speciellt mycket... Men idag drog vinden betydligt kallare!

Min åsikt om vagnen var väldigt positiv! Den är otroligt lättkörd tack vare de 4 stora lufthjulen! Var nog faktiskt lättare att köra än singelvagnen från brio som vi har till Mia!! Det var bara uppförsbacken som den gick lite trögt i, men det var nog inte vagnens fel ;)

Av Therese Andersson - 27 mars 2013 13:52

Idag blir Max 3 veckor gammal och vi var på bvc besök idag för ny vägning...

På 5 dagar har han gått upp ytterligare 400 gram så nuvarande vikt är 4690 gram.

Så skönt att veta att han får vad han behöver och vi behöver inte hålla på med ersättning, flaskor eller amningsnapp... Faktum är att jag behöver inte ens smörja dem längre utan nu funkar allt perfekt!

Nu är vi ute i trädgården och leker och har påskpyntat litegrann... Men tur jag inte köpt vårblommor för krukorna är stenfrusna!!

Max
Av Therese Andersson - 26 mars 2013 17:02

Igårkväll hade Max amningsmaraton mellan klockan halv 8 och 11. Hade bara paus för blöjbyte och när han somnade i några minuter...

Tydligen är det vanligt att de vill amma mer ungefär vid 3 veckors ålder för att öka mängden mjölk i mjölkfabriken! Jobbigt bara när man är helt slut och trött i ryggen efter en hel dag.

Sen somnade han iallafall äntligen och sov till 01, då åt han och somnade direkt... Precis som det ska vara på natten! Sen sov han 03.30 och även då somnade han om efter maten... Sen sov han till 06.30 och då vaknade även Mia!

Så mycket sömn har jag inte fått på länge känns de som :)

Jag beslutade mig efter att ha pratat med dagis igår att hålla Mia hemma även denna veckan... Dels går där förkylning med hosta ( rs kanske) och dels så har de haft segdragen magsjuka som inte verkar vara borta ännu...

Idag kom farmor och lekte rejält med henne... Annars har hon blivit väldigt duktig på att underhålla sig själv numera!! Men jag hoppas hon kan få vara på dagis nästa vecka och leka med kompisarna!!

Max
Av Therese Andersson - 25 mars 2013 17:04

Att ha två barn är lite krångligare än jag haft i tankarna... Idag skulle jag åka och storhandla själv med bägge och det var ju inte helt lätt!

När jag lastat barnen i vagnen så var ju hela kundvagnen full... Max i bilstolen och skötväskan, sen satt Mia i sitsen.

Så det blev inte så mycket handlat utan bara det viktigaste... När jag sen skulle packa upp allt så var jag livrädd att där skulle ha trillat ner något bland alla saker som jag inte såg... Max låg och sov hela rundan och Mia satt mest och tjatade om att hon var törstig.

Hon ville ha drickan som vi lagt i vagnen direkt och tyckte inte alls att vi skulle betala den först...

Men det gick bra iallafall, men när det vankas riktig storhandling så får nog Thomas också följa med! :)

Av Therese Andersson - 24 mars 2013 09:27

Thomas är iväg med jobb denna helgen så jag, Mia och Max var ensamma hemma hela dagen igår. Vi skulle egentligen åkt på kalas men med ett flertal av gästerna sjuka så stannade vi hemma...

Nu när vi sluppit smitta hittills så är det dumt att utsätta sig för bacillerna i onödan!

Vi gjorde pannkakor till lunch som Mia älskar och hon vill ju gärna hjälpa till och det får hon gärna göra!

Hon är verkligen en underbar storasyster som hjälper mig när jag behöver det och när hon vill något förstår hon när jag säger att hon får vänta för jag har hand om lillebror...

Vi ligger fortfarande i sängen och tittar på barnprogram... :)

Mia
Av Therese Andersson - 23 mars 2013 15:11

Idag fick kameran komma fram igen och eftersom där var 35 grader varmt i uterummet så var det bara att passa på att ta lite bilder där ute eftersom man inte kan få bättre solljus än så! Inte direkt solljus men ändå så ljust man kan få!

Älskar svart/vita bilder och man får fram motivet så bra då...

...

 

...

 

...

 

...

 

...

 

...

   

Mina fina!!

Allmänt · Max · Mia
Av Therese Andersson - 22 mars 2013 16:37

Idag lämnade jag hemmet. Ensam med båda barnen!!!

Kanske inte någon stor grej men det var första gången jag var ensam med båda utanför hemmet!


Först åkte vi till bvc för att återigen väga lillebror...

Dagens vikt (2 veckor och 2 dagar gammal) 4285 gram!!!

Alltså har han gått upp 460 gram på en vecka! Så nu behöver jag inte vara orolig att han inte går upp i vikt :)

Nästa invägning är på onsdag...


Efter vi varit där så åkte vi ner mot center syd för ett besök på jobb... och dessutom skulle jag göra ett besök på lindex som har ta 3 betala för 2 på alla barnkläder! Jag hade redan spanat in lite jag ville ha där så det var bara att tacka och ta emot när de hade detta erbjudandet!  Dessutom hade jag en kupong som vi fick på bb som gav oss en gratis body därifrån... Så lillebror fick också en liten present, annars var det mest till Mia ;)


På jobb blev det lite bebismys, tills Max blev lite hungrig... Jag fick med mig 2 nya shampoflaskor till Mia också eftersom hon hällde ut halva i badkaret när hon "städade". Jag använder Davines Barnshampo till henne, paraben och sulfatfritt! Känns skönt att kunna ha riktiga grejer även till henne, som dessutom inte svider i ögonen om det skulle hamna där!


Sen blev det även nya skor på skopunkten... Underbart sköna!


Lite bilder på dagens fynd!



Shampot från Davines!

   
En typisk "Mia-klänning" med volanger som flyger när hon dansar ;)


 
En sommardröm!

 
Underbar!

 
Bikerjacka som Mia önskar sig... Var tyvärr slut i hennes storlek idag!

     
Vårskor till mig!! :)

En riktigt lyckad shoppingrunda med andra ord!


Allmänt · Max · Mia
Av Therese Andersson - 21 mars 2013 20:24

Idag har Mia lekt väldigt mycket på egen hand och allmänt varit snäll och hjälpsam!

Det är så skönt att hon är så stor så hon förstår vad snart innebär... För när jag ammar lillebror eller byter på honom så kan jag inte göra precis det som Mia vill just då...

Idag har hon byggt pärlplattor, lekt med Pippihuset och lagt pussel... Givetvis annat också men detta är saker som hon inte brukar vilja göra själv, utan vi ska vara med!

Idag har hon inte varit ledsen någonting och inte ropat efter pappa en enda gång... Men så sov hon längre imorse och åt ordentligt med lunch :)

Mia
Ovido - Quiz & Flashcards