Direktlänk till inlägg 2 november 2011

Några tankar om förskolan!

Av Therese Andersson - 2 november 2011 22:05

Kollade på kalla fakta ikväll om säkerheten på förskolorna!

Statistiken visade att det var över 6000 barn på förskolorna som varje år får skaffa akut vård efter olyckor på förkolan! Alldeles för mycket!

Men frågan är hur många av dessa olyckor som hänt om barnen varit hemma med sina föräldrar...

Dessutom så tror jag att många av dessa akuta vårdbesök egentligen inte hade behövt bli så akuta, tror det handlar mycket om att eftersom föräldrarna inte sett när olyckan hänt så åker de hellre och kollar upp det hos en doktor än att lyssna på vad förskoleläraren säger...


Jag vill ju självklart att dagispersonalen ska ha full koll på min lilla tjej hela tiden så det inte händer något, men jag är samtidigt väl medveten om att de har inte tid och personalstyrka till att ha koll på alla hela tiden!!

Barn är listiga och gömmer sig gärna och leker gärna med de sakerna de inte får eller på de platser de inte får!


För några veckor sedan så hade Mia trillat och slagit sig på dagis, hon hade ett ordentligt märke i läppen både uppe och nere efter att hon bitit sig i fallet... Förskoleläraren sa att de kollat munnen och det var ingen fara, men sen när jag kom hem och såg att det minsann var ett rejält jack i läppen så blev jag självklart orolig över hur det egentligen gått till! Vi pratade ju inte om själva olyckan utan bara om att hon bitit sig i läppen och att det såg bra ut... Här hade jag ju kunnat åka in akut för att se så allt var bra och spätt på olycksstatistiken ytterliggare!

Det jag menar är att när föräldern inte sett olyckan själv så ser de det gärna som mycket allvarligare!


Min önskan hade varit att de var mer personal på varje avdelning som kunde ha koll på barnen...

Jag kan irritera mig lite på att de pratar så mycket om att de behöver så mycket resurser för att göra förskolan så pedagogisk. De ska lära sig så mycket på dagis!

Men för mig som lämnar mitt barn där för att jag ska jobba så handlar det egentligen och ren och skär barnpassning...

Jag struntar blankt i om Mia lär sig räkna och skriva hur tidigt som helst, eller annat de ska lära sig där, lägg resurserna på att ha fler vuxna kring barnen och att ha en säker miljö!

De lär sig nog allt det andra ändå i sinom tid!

Detta är en anledning till att jag fortfarande kallar det för dagis och inte förskola, för jag tycker inte det ska bli så allvarligt! Den dagen förskolan blir obligatorisk och att alla barnen ska vara där lika mycket, den dagen kan man börja prata om att det ska vara så himla pedagogiskt! Nu får ju barnen bara vara där medan mamma och pappa jobbar, vilket för vissa barn är 10 timmar i veckan medan för vissa är det kanske nästan 40 timmar i veckan...

Trams att man ska utbilda sig i 3,5 år för att passa barn! Alla de som älskar barn och vill deras bästa hade nog passat barn lika bra som en utbildad pedagog!!


Det jag egentligen ville sagt med detta inlägg är att det är inte dagispersonalens fel att barn skadar sig på dagis, det hade lika väl kunnat hända hemma i hemmets trygga vrå! Det händer så fort!

Men om de varit fler vuxna per barn och inte haft så mycket annat att tänka på än att passa barnen medan föräldrarna är och jobbar, så hade nog många olyckor kunnat undvikas!

 
 
Hanna

Hanna

3 november 2011 18:36

Så skönt med sunda tankar från en förälder. Jag tittade oxå på programmet och resonerar precis som du gällande olyckorna. Det kunde lika gärena hänt i hemmet med mamma och pappa. En olycka händer så lätt även om det absolut inte får hända på dagis, skoal etc. Men det är människor man jobbar med och då finns alltid den mänskliga faktorn, vi är inte felfria. Jag tror att alla arbetsplatser jobbar stenhårt med att eliminera risker på alla vis men det finns alltid saker man kan förbättra, tyvärr upptäcks dessa oftast inte förrän en olycka skett...

http://www.hannabergstedt.hemsida24.se

 
Cecilia

Cecilia

4 november 2011 20:03

jag gillar ditt inlägg.. Jag ler lite när jag läser. Jag är ju själv timmis, timjobbar inom barnomsorgen. Är omtyckt o önskad på en del ställen. Men får ändå inte en anställning förrän jag utbildar mig i tre o ett halvt år. Kul som sagt att höra en förälder säga det, att det är barnpassning, för jag håller med dig. Det är vad det är. Barnen lämnas ibland ledsna, för att vara på dagis för att föräldrarna måste jobba. Så känner jag ju även när jag jobbar. Jag är där för att passa barnen vars föräldrar jobbar. ja nu vart de mycket här.. skulle kunna diskutera det här hur länge som helst:)

http://cilaotomas.wordpress.com

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Therese Andersson - 12 juni 2014 09:21

I söndagsmorse eller lördagsnatt kom vi hem från Turkiet. Vi spenderade en vecka på vings hotell sea world. Ett stort hotell med stora poolområden men varför det blev just detta hotellet var nog barnpoolen med massor av små rutchkanor och annat rol...

Av Therese Andersson - 18 maj 2014 22:26


Idag är det 13 år sedan jag blev tillsammans med min stora kärlek! Jag var nyss fyllda 14 år och att då bli tillsammans med en 17-åring som gick på gymnasiet var ju bara sååå coolt! Haha Nästa år har vi varit tillsammans halva mitt liv! Så vi ha...

Av Therese Andersson - 16 maj 2014 20:14


I eftermiddags lämnade jag mina älskade små gullungar hos deras mormor och morfar. Mia har tjatat hur länge som helst att hon vill sova hos mormor, men det har nästan aldrig funkat rent praktiskt. Några gånger har hon skullat sova där men så har ...

Av Therese Andersson - 11 maj 2014 12:48


När dottern fyllde 4 så var högsta önskan en barbie tårta!! Färgerna skulle vara hennes favoritfärger rosa, lila och ljusblå! Sagt och gjort...       Ljus botten. Fylld med jordgubbsmousse, jordgubbssylt och vaniljkräm. Spacklad med sm...

Av Therese Andersson - 11 maj 2014 12:45

Wilmer fyllde 1 och hans mamma önskade en Dumbo tårta. Mer än så visste de inte :)           Ljus botten. Fylld med hallonmousse, hallonsylt och vaniljkräm. Spacklad med smörkräm. Täckt med marsipan och dekorerad med marsipan och socke...

Ovido - Quiz & Flashcards