Alla inlägg den 2 november 2011

Av Therese Andersson - 2 november 2011 22:39

Idag när jag kom till jobb så var det så festligt och mysigt i butiken bredvid, polarn & pyret!

De fyller 35 år och firar 2-4 nov med 35% rabatt på allt randigt!

I samband med detta så har de släppt en jubileumskollektion i randigt.

I vanliga fall så har de bara rött och blått i sin randiga kollektion, men nu har de även rosa, grön, brun och gult.

Jag gick in för att kolla litegrann, jag gillar ju deras randiga kläder, men ogillar deras priser!

Men med 35% rabatt så hamnar de ju faktiskt på human nivå ;)

Så jag köpte en tröja och strumpor till Mia...


   


Älskar tröjan med grönt, brunt och rosa!

Matchande strumpor är ju inte fel...

Sen att de passar till byxorna jag köpte på lindex för ett tag sen gör ju inte saken sämre! ;)



Sen hittade jag även en liten body i samma färger som jag bara blev kär i!


 


Jag köpte dock inte den, vet nämligen inte om personen jag tänkt köpa den till gillar det bruna och gröna lika mycket som jag... Att personen gillar rosa är ingen tvekan! ;)

Av Therese Andersson - 2 november 2011 22:05

Kollade på kalla fakta ikväll om säkerheten på förskolorna!

Statistiken visade att det var över 6000 barn på förskolorna som varje år får skaffa akut vård efter olyckor på förkolan! Alldeles för mycket!

Men frågan är hur många av dessa olyckor som hänt om barnen varit hemma med sina föräldrar...

Dessutom så tror jag att många av dessa akuta vårdbesök egentligen inte hade behövt bli så akuta, tror det handlar mycket om att eftersom föräldrarna inte sett när olyckan hänt så åker de hellre och kollar upp det hos en doktor än att lyssna på vad förskoleläraren säger...


Jag vill ju självklart att dagispersonalen ska ha full koll på min lilla tjej hela tiden så det inte händer något, men jag är samtidigt väl medveten om att de har inte tid och personalstyrka till att ha koll på alla hela tiden!!

Barn är listiga och gömmer sig gärna och leker gärna med de sakerna de inte får eller på de platser de inte får!


För några veckor sedan så hade Mia trillat och slagit sig på dagis, hon hade ett ordentligt märke i läppen både uppe och nere efter att hon bitit sig i fallet... Förskoleläraren sa att de kollat munnen och det var ingen fara, men sen när jag kom hem och såg att det minsann var ett rejält jack i läppen så blev jag självklart orolig över hur det egentligen gått till! Vi pratade ju inte om själva olyckan utan bara om att hon bitit sig i läppen och att det såg bra ut... Här hade jag ju kunnat åka in akut för att se så allt var bra och spätt på olycksstatistiken ytterliggare!

Det jag menar är att när föräldern inte sett olyckan själv så ser de det gärna som mycket allvarligare!


Min önskan hade varit att de var mer personal på varje avdelning som kunde ha koll på barnen...

Jag kan irritera mig lite på att de pratar så mycket om att de behöver så mycket resurser för att göra förskolan så pedagogisk. De ska lära sig så mycket på dagis!

Men för mig som lämnar mitt barn där för att jag ska jobba så handlar det egentligen och ren och skär barnpassning...

Jag struntar blankt i om Mia lär sig räkna och skriva hur tidigt som helst, eller annat de ska lära sig där, lägg resurserna på att ha fler vuxna kring barnen och att ha en säker miljö!

De lär sig nog allt det andra ändå i sinom tid!

Detta är en anledning till att jag fortfarande kallar det för dagis och inte förskola, för jag tycker inte det ska bli så allvarligt! Den dagen förskolan blir obligatorisk och att alla barnen ska vara där lika mycket, den dagen kan man börja prata om att det ska vara så himla pedagogiskt! Nu får ju barnen bara vara där medan mamma och pappa jobbar, vilket för vissa barn är 10 timmar i veckan medan för vissa är det kanske nästan 40 timmar i veckan...

Trams att man ska utbilda sig i 3,5 år för att passa barn! Alla de som älskar barn och vill deras bästa hade nog passat barn lika bra som en utbildad pedagog!!


Det jag egentligen ville sagt med detta inlägg är att det är inte dagispersonalens fel att barn skadar sig på dagis, det hade lika väl kunnat hända hemma i hemmets trygga vrå! Det händer så fort!

Men om de varit fler vuxna per barn och inte haft så mycket annat att tänka på än att passa barnen medan föräldrarna är och jobbar, så hade nog många olyckor kunnat undvikas!

Av Therese Andersson - 2 november 2011 08:37

Mia är numera jätteduktig på att bygga torn med sina stapelklossar... Men idag var det inte riktigt det hon använde dem till!

Hon är väl medveten om att man inte får röra katten mer än när mamma eller pappa också gör det, men det är ju skoj att se hur långt/nära man kan gå...


Så idag när Alva satt i fönsterkarmen på Mias rum så började Mia att gå och lägga dessa klossar hos Alva.

Hon började en bit ifrån henne och tog sen en och en och lade närmre och närmre... Jag stod och tittade på och Alva viftade lite surt på svansen men hon är ju van vid Mia nu så hon bryr sig inte så mycket!

Inte förrän Mia satte den sista klossen på hennes svans så mjauade hon till och gav Mia en höger med tassen!

Hon slog henne på armen men inga klor ute... ;)


Sen var den leken över!


   

Ovido - Quiz & Flashcards