Alla inlägg under mars 2013

Av Therese Andersson - 16 mars 2013 21:14

Såhär fin var den ena mössan som prinsessan fick!

Mia
Av Therese Andersson - 16 mars 2013 19:28

Fast att man är trött så att man skulle kunna sitta rakt upp och ner och sova så är det ändå roligt att få lite besök och visa upp sin guldklimp!
Givetvis i rimlig mängd...

Igår hade vi besök av min underbara vän Malin med familj. Skönt när man inte behöver göra sig till utan kan vara som man är och visa att man faktiskt är trött...

Mia fick underhållas lite med Ellen också.

Natten var sen som tidigare nätter, dvs inte mycket sömn för min del... Övriga familjemedlemmar sover gott! Ja förutom lilleman som ju är anledningen till min vakenhet...

Sen fick vi gäster i förmiddags igen... Carro med sin fina familj kom med frukostbullar och vi tog en riktig långfrukost/brunch.
Återigen fick Mia leka av sig med en kompis... Mia och Max fick vars 2 underbara mössor som Carro sytt själv! Mia älskar sina!

Sen var det tid för Mia och Thomas att åka på avslutning på minisimmet, eller paus kan man kalla de... Nästa omgång börjar om några veckor! Så under tiden tog jag och lillebror oss en välförtjänt vilopaus!

Nu är det kväll igen och även om det är lördagskväll så ska jag försöka komma i säng tidigt så man kan lägga ihop några timmars sömn på sovkontot iallafall!! :)

Trevlig lördagskväll allihop!!

Max
Av Therese Andersson - 15 mars 2013 17:52

Idag var det tid för hembesök av bvc "tanten" och jag har verkligen längtat efter att få se resultatet över lillemans vikt...

Han gick ju ner en del på bb och sen har vi inte vägt på 1 vecka. Eftersom amningen har strulat och han sover mestadelen av dygnet så var jag faktiskt ganska orolig över att han inte skulle ha ökat så mycket!!

Resultatet var enligt bvc tanten mycket bra, för det hon framförallt ville se var att han ökat i vikt och inte gått ner...

Startvikt var 4010 gram.
2 dagar senare var det 3670 gram.
Idag var vikten 3825 gram.

För lite enligt mig, jag ville ha han i startvikt nu, men han hade iallafall ökat och det var bra!

Egentligen skulle vi inte väga honom förrän nästa fredag igen, men med min oro och för att slippa ge mig magkatarr pga oro så bokade vi en tid redan på måndag så kollar vi då!

Om amningen fortfarande strular då så får vi se hur vi gör med den... För nu vet jag att det är han som gör fel med tungan, jag håller honom rätt...

Max
Av Therese Andersson - 14 mars 2013 20:43

Idag var det återigen tid för Mia att besöka tandläkaren... Hon hade bara 7 tänder sist hon var där, idag hade hon desto fler ;)

Allt såg bra ut och vi fick beröm för tandborstningen... Men vi har hela tiden tyckt att hon har lite gula beläggningar som vi inte får bort! Vi visste att de kom från penicillinen men trodde att de skulle gå att borsta bort... Men tandläkaren sa att det fick man skrapa bort!

Det var förra våren som Mia hade 3 eller 4 penicillinkurer som beläggningen kom...

Så hon ska få komma dit igen om 2 månader och skrapa bort det så hon får så fina tänder som hon förtjänar!

Hon tyckte det var spännande att ha varit hos tandläkaren, även om hon först inte ville gapa :)
Så när hon kom hem berättade hon för mig vad de gjort, sen skulle nallen till tandläkaren ;)

Mia
Av Therese Andersson - 14 mars 2013 11:44

Inatt var ingen rolig natt!
Efter att lilleman sovit konstant igår och bara ätit var tredje timme och sen somnat om så var han inte lika sugen på att sova igårkväll...

Antagligen blev han inte riktigt mätt för han somnade vid bröstet för att bara en stund senare vakna och vara orolig igen... Han pruttade lite och när jag bytte blöja så kissade han ner pyjamasen så vi fick byta den också!

Sen gick det en stund så ville han amma igen, somnade till och efter en liten stund så kissade han utanför blöjan så det blev blött i sängen... Byta pyjamas igen och även sängkläder...

Nästa amning så gick där hål på ett litet sår på min bröstvårta så han fick i sig blod, när han ätit färdigt kom därför allt upp igen i en riktig kaskadspya... Byte av kläder igen!

Efter att Thomas sen tagit honom och försökt natta om honom med napp utan att lyckas så ammade jag honom en gång till och då somnade han gott...

Nu fick jag äntligen lägga mig och sova, men bara 1 timme... Sen vaknar jag nämligen av att Mia kissat i sängen!! Hon har inte kissat i sängen på jättelänge nu, men typiskt nog ska det ske en sådan här natt!!

Så det var bara att bädda rent och sen försöka somna igen........

Som tur var så sov lilleman gott sen framåt morgonen så jag fick lite sömn!!

Nu ska vi göra allt för att läka tutten igen så vi kan få en bra natt inatt!!

Max
Av Therese Andersson - 13 mars 2013 14:26

Tydligen är det jobbigt att bli storasyster också... Även om hon sover gott på nätterna trots att vi är uppe en del!

Mia
Av Therese Andersson - 13 mars 2013 13:02

Idag firar vi lillebrors 1 veckas dag!! Haha

Var tar tiden vägen?? I mitt huvud är vi fortfarande kvar i förlossningsrummet och jag har fortfarande allt på näthinnan!! Vill aldrig glömma något från förlossningen för det är bannemej det häftigaste man kan vara med om!!

Smärtan har jag nog redan glömt, men paniken från när hans hjärtljud gick ner och jag märkte att barnmorskan ändrade tonläge sitter fortfarande i huvudet...

Thomas filmade lite precis när Max kommit upp på bröstet till mig och när jag ser mig själv där så ser man att jag var riktigt tagen av situationen! Det gick verkligen så fort på slutet så jag fattade nog inte att det var över och allt gick bra!!

Jag behövde sy några stygn efter förlossningen och de håller på att läka nu verkar det som... Det kliar något fruktansvärt!! Det värsta är att man inte kan klia utan bara badda lite...

Allt som man är med om från det att en förlossning startar till att allt läkt och stabiliserats efteråt tar verkligen hårt på kroppen, men jag är övertygad om att alla som fått vara med om livets mirakel tycker det är värt allt och lite till!!!

På bilden ligger familjen och myser tillsammans...
Mia är verkligen en underbar storasyster, när lillebror börjar bli lite ledsen så springer hon dit och säger:
- Såja ingen fara lille vännen, nu är jag här hos dig!!

Max
Av Therese Andersson - 12 mars 2013 19:26

Just nu ser jag ganska mycket fram emot att mjölken stabiliserar sig!!! Brösten spänner som tusan och lillebror klarar inte av att tömma dem...


På fredag ska vi få besök av bvc tanten så då får vi svar på om han äter tillräckligt! Man är ju såklart alltid orolig för att han kanske inte orkar äta så mycket som han behöver... Det är ju jobbigt att suga när man är så pluttig!


Han gick ju ner en del de första dagarna, så han har ju en del att ta igen. Så på fredag hoppas jag iallafall att han nästan är uppe i födelsevikten igen...



Max
Ovido - Quiz & Flashcards