Alla inlägg under december 2011

Av Therese Andersson - 9 december 2011 21:37

Var fjärde vecka jobbar jag fredag, lördag och söndag, och då hela dagar! Denna helgen är en sådan!

Nu är fredagen avklarad och jag är heeelt slut!

Nu har vi förvisso varit något otroligt flitiga på jobb idag så det är inte så konstigt... Men jag tycker att det känns tungt att det är två hela arbetsdagar kvar innan jag får lite ledigt!


Vi har möblerat om lite och då passat på att flytta runt bland produkterna, och dessutom dammat varenda litet hyllplan! Skönt att ha det gjort nu innan jul!


Har en hel del saker jag vill hinna med nu i veckan som kommer, dock så tror jag inte allt kommer hinnas med men man kan ju alltid hoppas. En sak jag måste göra är iallafall att plocka fram alla julklappar och kolla vad jag har till alla, och se om där är något jag behöver komplettera till någon ;)

Har ju hela garderoben där nere full med julklappar, men jag har ju en tendens till att glömma vad jag redan köpt ;)


Sen skulle jag vilja hinna med att julbaka litegrann, dels saffransbullar men även favoriten julig chokladkola!

Har ju lite tårtor också att baka i veckan, bilder på detta kommer självklart!

Sen ytterliggare en sak jag önskar i veckan är att bli faster igen! Låt oss nu inte vänta längre lilla myran!


Får se om jag orkar sitta uppe och kolla vem som vinner idol, just nu känns det som om jag ska sitta upp och sova... ;)


Av Therese Andersson - 8 december 2011 21:32

Idag har det hunnits med massor!

Fast att Mia bara sovit sisådär 35 minuter på hela dagen så har hon ändå varit på bra humör och låtit oss fixa och dona massor! Sålänge hon får hjälpa till så är allt lugnt...

Vi började imorse med att städa och plocka undan lite här hemma och när vi sen ätit middag så körde vi för att köpa julgran. Passade på så Mia kunde sova i bilen, men hon är ju inte känd för att sova bort sitt liv, så när vi kom hem och öppnade dörrarna så slog hon upp sina stora blå!

Men med oss hem hade vi en gran, och jag skulle mycket väl kunna kalla den för en perfekt julgran!

Vi köpte den i Billesholm hos skoghuggaren och han hade riktigt fina granar till helt ok pris!


 

Före...


Så medans Thomas fixade med julgransfoten och sedan satte i belysningen så passade jag och Mia på att gå ut och få frisk luft. Jag planterade en cypress vid ingången och satte i belysning i den. Mia var inte så jätteroad av att vara ute idag så när det var gjort så gick vi in i värmen igen...


 

Nu fick pelargonierna åka i tunnan, trots att de fortfarande blomma!


Sen var det bara till att börja pynta granen!

Mia hjälpte självklart till! ;)


   

Efter!


Sen fortsatte vi sätta upp ännu mera julpynt, och här börjar faktiskt kännas riktigt julmysigt!

Dock så doftar inte kungsgranar speciellt mycket, men det klarar jag mig utan bara jag slipper de stickiga barren...


 

Satte bland annat upp några ljuslyktor!


Imorgon är det dags för jobb igen! Känns som evigheter sen man var där eftersom jag varit ledig igår och idag och gjort massor!

Gokväll! ;)


Av Therese Andersson - 7 december 2011 23:00

Så var denna dag också förbi!

Åkte i förmiddags hem till mamma för att hjälpa henne med det sista i hennes nya kontor.

Jag satte ihop 3 stycken bokhyllor och satte upp gardinstängerna, och mellan projekten bjöds det på lunch!

När detta var klart så skulle mamma iväg med mormor så jag passade på att åka och tvätta bilen och handla några småsaker som stod på handlelistan...

Sen träffade jag Gabbe och Lotta på Ikea för att handla matta och skrivbord till mamma.

Alltid lättare när man är flera, dels för att bära men även för att underhålla Mia när hon inte vill sitta fast i vagnen längre ;)


Sen ut till Bårslöv igen och sätta ihop skrivbord innan det var dags för middag!

Gabbe hade ju namnsdag igår och ville bli firad så mamma bjöd på entrecote och klyftpotatis! Mums!

Sen blev det en frödinge tårta till kaffet ;)


Sen bar det äntligen hemåt och nattning för Mia!


Sedan dess har jag suttit och letat inspiration till tårtan jag ska göra till lördag.

Är ju inte, enligt mig själv, så speciellt duktig på att göra figurer i sockerpasta och vill ju självklart göra beställaren nöjd, så därför får man kolla runt ordentligt vad man kan göra! ;)


Imorgon är hela familjen hemma, och förutom att jag ska förbereda dekorationerna till tårtan (eftersom jag jobbar fredag, lördag och söndag) så ska vi försöka åka och hitta den perfekta julgranen!

(finns det någon perfekt julgran?)


Hörs imorron!

Av Therese Andersson - 6 december 2011 09:09

I söndags hade vi en egen luciakröning här hemma och vinnare blev Mia!! ;)

Thomas var närma att vinna, men tanke på att han hade näst längst hår i familjen, men det räckte inte hela vägen!


Så den 13:e vet ni vem som står med ljusen i håret (får försöka kamma ner lockarna så de inte tar fyr) ;)


Denna fina kronan och ljuset kommer den finaste lilla lucian att ha på huvudet!


   


Av Therese Andersson - 5 december 2011 11:55

Vinterns första snö faller utanför fönstret...

Den faller visserligen snabbt och inte så där lätt och försiktigt som snö egentligen ska falla, inte så konstigt då termometern visar på 4 plusgrader!

Även om jag inte gillar halt väglag och snömodd så kan jag inte låta bli att sitta och njuta av de vita bollarna som singlar ner från himlen. Det blir ju så mycket mysigare med lite vitt på marken...

Får se om det blir kallare så det kan lägga sig också, tror inte det, men jag hoppas iallafall det hunnit bli kallare så vi kan få en riktigt vit jul!!


 

Mia för precis 1 år sedan!


Av Therese Andersson - 5 december 2011 09:30

Alva är verkligen en riktig kelgris nuförtiden!

Åtminstone med mig och Thomas... Mot alla andra är hon inte riktigt lika snäll, för att uttrycka sig milt ;)

Ellerhur Ville?!? :p


Hon ska vara med överallt och vill helst av allt ligga och mysa i famnen...

På natten ligger hon mellan oss på en egen kudde (om inte Mia ligger där)

Världens mjukaste päls har hon också!


 
Lampfot som huvudkudde funkar också tydligen! ;)



Av Therese Andersson - 4 december 2011 22:28

Då var tredje julbordet ätit iår! :D

Tur att det inte smakar likadant någonstans...


Ikväll var det med mitt jobb som jag var iväg. Vi åt på Barsebäcks Hamnkrog.

En liten mysig restaurang som ligger precis på bryggan i hamnen.

Ikväll blåste det rejält så vi stannade inte och tittade på omgivningen utan gick direkt in och värmde oss med glögg!

God mat, men framförallt underbart sällskap!

Mina kollegor är nog de bästa man kan ha och vi har verkligen roligt tillsammans... Nästa gång får grabbarna också följa med, även om de inte kommer skratta åt våra skämt så kan de kanske ha trevligt tillsammans iallafall ;)


 

Av Therese Andersson - 4 december 2011 22:15

Då var ännu en tårta levererad (och uppäten kanske).

Denna gången skulle den inte transporteras så långt utan det var grannarna som hade gjort en beställning.

Eller rättare sagt så hade Hanna gjort en beställning på en tårta som skulle vara en överraskning för Viktor.

Vi satt och pratade lite om hur den skulle se ut och kom fram till en med jakttema då det är Viktors största fritidsintresse...

Så jag satte mig och leta inspiration och kom fram till att göra en älg som sitter i en skog med en bysse i famnen ;)


Nu var jag inte med på kalaset men kan tänka mig att Ville blev förvånad när han såg tårtan! :D


       



Ovido - Quiz & Flashcards