Alla inlägg den 27 september 2011

Av Therese Andersson - 27 september 2011 21:18

Då var denna dag förbi och det enda som återstår är mys i soffan utan en liten huligan som vill ha uppmärksamhet hela tiden...


När Thomas kom hem från jobb så hade jag och Mia varit ute nästan hela eftermiddagen och precis gått in... Men givetvis plockade hon ett par skor och gick med till Thomas och pekade på dörren! Så Thomas gick med Mia ut medan jag lagade mat. När han ändå var ute så passade Thomas på att klippa gräset och självklart ville Mia hjälpa till!! :D


  Följer med och håller handen!


  Sen åka med på gräsklipparen!



Provsmakningen gick bra och tårtan var riktigt god men valet till bröllopsfesten blev ändå passionsmousse med chokladmousse!

Nu ska det bara bakas tårtbottnar i olika storlekar som passar tårtställningen som vi ska hyra! Det är det bästa med tårtor, att man kan göra så mycket långt i förväg...

Tårtbottnarna gör jag redan nu sen gör jag dekorationerna också i god tid, sen 2 dagar innan gör jag fyllningarna, dagen innan lägger jag ihop tårtorna och spacklar dem, och dagen de ska ätas gör jag bara sista dekorationen... Så slipper man stå flera timmar på dagen med stort D, och skulle något gå snett så hinner jag rätta till de... ;)


  Innan det höggs in!



  6 personer gick loss på halva tårtan!


Mias mormor och morfar kom också en sväng ikväll för att få lite mys med Mia, och Mia går från att vara en uttråkad gnällfis till sprallig och glad i samma sekund som de stiger innanför dörren!


  Mia får aldrig nog av mormor och morfar!


Många pussar har det också delats ut ikväll... Mias favorit är ju Viktor och det är så roligt att se på henne när hon sitter och kikar på honom och går fram till honom lite försiktigt! Hon delar mer än gärna ut pussar till honom men han är väl inte riktigt glad för de när Mia kommer med tungan långt utsträckt ;)

Desto snålare med pussarna är hon mot oss andra som mer än gärna hade fått en puss av lillfisen!


  Hanna mys!


  " Nanna" får pussen!


Nu säger vi natti natti!


Av Therese Andersson - 27 september 2011 15:52

Här byter vi ämne tvärt i bloggen ;)


Idag har jag gjort en tårta som är fylld med hallonmousse och vitchokladmousse!


 


Jag tänkte gå igenom steg för steg hur jag gjort:


Först så delade jag tårtbottnen som jag låtit stå i kylen ett dygn med en sk tårtskärare, en tråd på en båge som gör att man får helt jämna lager!

 

Sedan började jag att bre ut vitchokladmoussen på nedersta delen och sedan hallonmoussen på andra lagret...

 

Sedan spacklade jag tårtan med smörkräm för att den skulle bli jämn runt om...

 

Sedan la jag över locket av sockermassa, använder sockermassa då det är så mycket enklare att jobba med än marsipan...

 

Sedan satte jag ett svart sidenband runt kanten...

 

Sedan började jag sätta dit blommor som jag stansat ut tidigare...

 

Sedan penslade jag på lite silverdust för att få lite skimrande yta på de vita blommorna...

 

Till sist satte jag i silverkulor i de svarta blommorna...

 


Visst blev den fin!?! :D

Nu hoppas vi bara den är god också ;)


Av Therese Andersson - 27 september 2011 10:20

Hoppas ni har ätit färdigt er frukost...


När jag och Mia kom upp från källaren så gick hon till mig och sa bajj, jag frågade om hon bajsat och kollade ner i blöjan, och jodå, där var bajs ända upp på byxorna!

Jag hade inte luktat det fast att jag burit henne uppför trappan.

Så det var bara in på dass och försöka ta av byxorna utan att kleta ner allting...

Lyckades få lite på strumpan (varför tog jag inte av de först??) och så som Mia sprallar så var där snabbt kladd på skötbordet också!!

Jag torkade rumpan med åtskilliga våtservetter och satte sedan ner henne på golvet tills jag torkat skötbordet, och precis när jag torkat allt där och slängt blöjan så hör jag världens stråle rakt ner på golvet! Bara att börja torka igen... Denna gången var jag så smart så jag satte henne i badkaret och spolade av henne!!


  Nakenfis luftar rumpan!



Så mysig förmiddag har vi, vad hittar ni på??


Av Therese Andersson - 27 september 2011 08:15

Nästa vecka börjar Mia sin inskolning på dagis (ja jag vet att det heter förskola, men för mig kommer det alltid kallas DAGIS!)

Och jag har inte så mycket ångest över att lämna henne eftersom hon är väldigt självständig och behöver stimulans numera på ett sätt som inte mamma och pappa kan ge... Behöver helt enkelt träffa fler barn!

Det jag har lite ångest över är att mammaledigheten är över för denna gången (ja för vi får ju hoppas att jag får vara med om detta underbara en gång till).

I 1,5 år har jag varit hemma med min lilla sötfis, visserligen jobbat 2 dagar i veckan sedan hon var knappt 7 månader, men ändå jag har haft minst 5 lediga dagar i veckan och tyckt att detta var helt perfekt, då jag inte tröttnat på att vara hemma och definitivt inte tröttnat på att jobba...


  Mia 2,5 månad!   Foto Hanna Bergstedt www.hannabergstedt.hemsida24.se


Alla säger åt en när man får barn att ta tillvara på tiden för den går så fort, och det håller jag med om, men hur gör man för att ta tillvara på tiden??? Nu vill jag verkligen ta vara på tiden idag och imorron (jobb tors och fre), men hur gör man det då? Som rubriken säger så ska vi ha tisdagsmys, men när man har en liten tjej som inte direkt är någon kelfis så blir det lite svårt ;)

Nä det får väl bli massor av lek, både inne och ute!!


  Ända gången man får mys är när lillsessan är sjuk...


Nu blir det frukost, ska nog slå på stort och göra rostade mackor till Mia som är en stor favorit... Hörs senare!

Ovido - Quiz & Flashcards