Direktlänk till inlägg 27 september 2011

Provsmakning!

Av Therese Andersson - 27 september 2011 15:52

Här byter vi ämne tvärt i bloggen ;)


Idag har jag gjort en tårta som är fylld med hallonmousse och vitchokladmousse!


 


Jag tänkte gå igenom steg för steg hur jag gjort:


Först så delade jag tårtbottnen som jag låtit stå i kylen ett dygn med en sk tårtskärare, en tråd på en båge som gör att man får helt jämna lager!

 

Sedan började jag att bre ut vitchokladmoussen på nedersta delen och sedan hallonmoussen på andra lagret...

 

Sedan spacklade jag tårtan med smörkräm för att den skulle bli jämn runt om...

 

Sedan la jag över locket av sockermassa, använder sockermassa då det är så mycket enklare att jobba med än marsipan...

 

Sedan satte jag ett svart sidenband runt kanten...

 

Sedan började jag sätta dit blommor som jag stansat ut tidigare...

 

Sedan penslade jag på lite silverdust för att få lite skimrande yta på de vita blommorna...

 

Till sist satte jag i silverkulor i de svarta blommorna...

 


Visst blev den fin!?! :D

Nu hoppas vi bara den är god också ;)


 
 
Ingen bild

Diana

27 september 2011 16:28

Guuuud så fin! Ta inte med dig till jobbet bara! Börjar få sockeruppstötningar av allt godis som ätitis i helgen här och det finns fortfarande kvar!!!

Therese Andersson

27 september 2011 17:05

Hahaha om där är mer kvar tar jag självklart med... men du är ju ändå ledig på torsdag så du slipper :p

 
Ingen bild

sara och Tilda

27 september 2011 17:16

Shit vad duktig du är, du är en äkta hantverkare ;) Önskar jag hade det tålamodet.

Therese Andersson

27 september 2011 17:28

Haha men det är ju sååå roligt! :D

 
Ingen bild

Therese

27 september 2011 17:48

Håller med att den ser jättegod ut! Men kan tänka mig att den inte är mjölkfri :-(

Therese Andersson

27 september 2011 18:25

Nä lite svårt att göra mjölkfria tårtor! ;)
Är han fortfarande lika känslig?

 
Linnea

Linnea

27 september 2011 19:52

Wow vad snygg! Och kul att få följa steg för steg :)

http://lillnea.blogspot.com

Therese Andersson

27 september 2011 21:16

Ja den blev riktigt bra!! Och det är blommor med den nya stansen ;)

 
Ingen bild

Hanna

27 september 2011 21:55

Fantastiskt snygg och super god! Precis som alla tidigare! Tusen tack för att du är så snäll och lägger ner all denna tid på oss!!
Kram

Therese Andersson

27 september 2011 22:02

Du vet att jag inte hade gjort det om jag inte hade tyckt att det är så fantastiskt kul!! Vad ska jag sen ha för orsak till att baka tårtor stup i ett när festen är över!?! ;)

 
Ingen bild

Therese

27 september 2011 22:59

Jag tror o (hoppas) att han inte är lika känslig, för ngn gång har jag tagit lite dressing på sallad/bakad potatis o då har jag inte märkt av ngn större reaktion. Hoppas innerligt att han ska växa ifrån det just när han sen ska börja äta själv osv blir lite jobbigare men men vi får se...

Therese Andersson

28 september 2011 07:53

Ok, jag hade aldrig stått ut med att ha sån koll på allt och inte få äta något med mjölk i!
De brukar väll växa ifrån de har jag för mig... :D

 
Ingen bild

Ernsten

28 september 2011 22:31

Himla inspirerande med bakbilder. Skoj och riktigt snygg tårta. Fortsätt med sånt :)

Therese Andersson

29 september 2011 08:14

Jadå, jag lovar att lägga ut allt jag bakar! Men det hinns tyvärr inte så ofta som jag velat.. ;)

 
Cecilia

Cecilia

13 oktober 2011 09:18

Shit vilken snygg tårta :) VAd duktig du är..
Roligt för din familj o ha dig i familjen=)

http://cilaotomas.wordpress.com

Therese Andersson

13 oktober 2011 11:19

Ja fast jag tycker det är roligare att göra fina tårtor än tårtor de vill ha... givetvis blir de goda som jag gör men familjen gillar bäst gräddtårtor utan krussiduller ;) och det är inte lika roligt att göra!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Therese Andersson - 12 juni 2014 09:21

I söndagsmorse eller lördagsnatt kom vi hem från Turkiet. Vi spenderade en vecka på vings hotell sea world. Ett stort hotell med stora poolområden men varför det blev just detta hotellet var nog barnpoolen med massor av små rutchkanor och annat rol...

Av Therese Andersson - 18 maj 2014 22:26


Idag är det 13 år sedan jag blev tillsammans med min stora kärlek! Jag var nyss fyllda 14 år och att då bli tillsammans med en 17-åring som gick på gymnasiet var ju bara sååå coolt! Haha Nästa år har vi varit tillsammans halva mitt liv! Så vi ha...

Av Therese Andersson - 16 maj 2014 20:14


I eftermiddags lämnade jag mina älskade små gullungar hos deras mormor och morfar. Mia har tjatat hur länge som helst att hon vill sova hos mormor, men det har nästan aldrig funkat rent praktiskt. Några gånger har hon skullat sova där men så har ...

Av Therese Andersson - 11 maj 2014 12:48


När dottern fyllde 4 så var högsta önskan en barbie tårta!! Färgerna skulle vara hennes favoritfärger rosa, lila och ljusblå! Sagt och gjort...       Ljus botten. Fylld med jordgubbsmousse, jordgubbssylt och vaniljkräm. Spacklad med sm...

Av Therese Andersson - 11 maj 2014 12:45

Wilmer fyllde 1 och hans mamma önskade en Dumbo tårta. Mer än så visste de inte :)           Ljus botten. Fylld med hallonmousse, hallonsylt och vaniljkräm. Spacklad med smörkräm. Täckt med marsipan och dekorerad med marsipan och socke...

Ovido - Quiz & Flashcards