Alla inlägg den 26 september 2011

Av Therese Andersson - 26 september 2011 20:15

Ikväll har jag och Atlaz varit på hundkurs igen, varje måndag fram till den 21 November kommer vi hålla på! Vi går hos Petra Staaf www.staafshundrad.se och har gjort det sedan Atlaz var ca 3 månader gammal! Är jättenöjda hos henne och sen att hon är rolig och bjuder på sig själv gör ju inte måndagarna tråkigare iallafalla!! :D


Idag tränade vi linförighet som vanligt (går inte att fuska här), apport, läggande under march och ställande under march! Atlaz är jätteduktig på dessa momenten och följer mig fint, men det vi behöver träna på är att han ska gå närmre mig! Han vill gärna sticka ut lite åt sidan och det är FEL! Nu när han är så duktig så får man ju göra det perfekt...


Sen när det gäller apporten så håller han den och sitter kvar men han tuggar!! Har försökt länge att få honom att sluta tugga men när han sitter still så gör han det... Så nu ska vi köra vidare på apporten för lydnadsklass 2 där vi kastar apporten och Atlaz på kommando hämtar den. Då ska vi försöka träna att jag står en bit bort och någon (Thomas) ger honom apporten när jag säger apport och att han då springer in till mig med den och på så sätt så hinner han inte tugga... Det funkade idag så nu är det bara till att öva!!


Ställande och läggande är han jätteduktig på, ställande är det bästa då han stannar direkt utan att ta något extrasteg och står kvar även när jag kommer tillbaka i väntan på belöning!

Läggandet är han också hyffsad på men han lägger sig inte lika snabbt längre som tidigare, vilket jag misstänker beror på artrosen han har på armbågarna...

Men han lägger sig iallafall och det är ju bra! :D

När det gäller ställande så ska vi även här gå in på lydnadsklass 2 och köra ställande under inkallning. Även här behöver jag en hjälpreda som ger belöning bakom honom just för att få snabba stopp!


  Innan träningen, gissa om tungan hängde efter.. ;)

  En del av gänget!

  Koncentrerad Petra med sitt nytillskott!! :D


Längtar till varje måndag, både jag och Atlaz tycker det är superkul!!


Av Therese Andersson - 26 september 2011 19:30

Nu har jag haft min blogg i över en vecka och inte kunde jag väl tro att jag skulle bli så fast som jag blev ;)


Det är otroligt roligt att blogga och få skriva av sig mycket av vad man tänker och upplever...


Besöksantalet ökar stadigt och det är himla skoj, MEN jag tycker det är lite dåligt med kommentarer...

Det är inget svårt att kommentera, och tar definitivt inte lång tid!!

Jag uppskattar varje litet ord ni skriver, dels för att få respons på vad man skriver men även för att se vilka det är som är här och kikar in!!


  Vems ögon är det som är här och läser??


Av Therese Andersson - 26 september 2011 13:00

Nu har jag iallafall kommit på en anledning till varför Mia kommer med sina skor hela tiden och vill ha dem på sig... Hon har ju fattat att när man har skor på sig så ska man ju gå ut!

Innan idag så kom hon med sina foppatofflor, som jag satte på henne... Sen efter en liten stund så kom hon med sin regnjacka, också pekade hon mot dörren.

Självklart ville ju Mia gå ut och leka!!

Så vi bytte skor till stövlar istället (lite mer praktiskt i blött gräs och sand), också på med jacka och överdragsbyxor, och ut!

Mia visste vad hon ville och tog mig i handen och gick till grinden.. Det var ju till lekplatsen hon ville!

Så vi traskade utanför tomten (lekplatsen ligger precis utanför) och Mia sprang, rent ut sagt, till lekplatsen och började peka på allt hon ville göra!


  Påväg till lekplatsen!

  Hejdå mamma nu leker jag lite...

  Titt ut!

  Brum Brum   Gunga är ju kul, men att pilla på detaljer är ännu roligare!

  Hur kommer man upp?!?

  Är det här man går upp?

  Jämnvikt??

  Någon hemma??

  Kollar lite på utsikten...

  Fina unge!!

  Hoppsan, var visst lite ojämnt...

  Usch för smuts på händerna!


Där har ni vad vi har gjort hela förmiddagen!! :D



Av Therese Andersson - 26 september 2011 09:42

Mia brukar få springa runt lite naken såhär på morgonkvisten för att lufta rumpan lite som badat i kiss under natten... Man får ju vara beredd på att torka lite men det är inte så farligt. Jag ställer även fram pottan och sätter henne där och säger kiss, men änsålänge så har inte pottan spelat någon trudelutt iaf (ja vi har en potta som spelar när man kissar i den).

Men eftersom Mia har blivit helt tokig i sina skor (och sina föräldrars för den delen) så går hon ju och hämtar skor direkt på morgonen som hon vill ha på sig! Men om man ska ha skor på sig så måste man även ha blöja, känns lagom roligt att få kiss rakt ner i skorna... Det här med att barn ska vara barfota så mycket som möjligt, de struntar nog Mia blankt i!! Helst hade hon nog haft 3-4 par skor på sig samtidig!

Kommer bli dyrt när Mia blir äldre...


  Mia vinkar till publiken i sina första skor för dagen!


  Ska fånga katten...



Ovido - Quiz & Flashcards