Alla inlägg den 19 september 2011

Av Therese Andersson - 19 september 2011 21:29

Lika skönt som vi hade det på vår semester, lika jobbigt är det nu att få Mia att vilja sova i sin säng igen! Bara av att ha sovit mellan oss 1 vecka har hon fått sån seperations ångest och vill absolut inte sova själv i sin säng... Hon lägger sig ner och blundar sålänge någon av oss står bredvid sängen men hon märker direkt om vi går och blir hysteriskt ledsen! Vi har aldrig haft bekymmer med detta då Mia alltid sovit bra i hennes rum så nu vet vi inte vad vi ska göra för att hon ska vilja sova själv igen... Finns det något knep eller är det bara en period då hon inte vill bli lämnad ensam?? Oavsett så sover hon bra hos oss så efter att försökt få henne att somna i hennes säng nu i 2 timmar så gick Thomas och Mia och la sig i vår säng och nu sover de båda gott! Tips någon???

Av Therese Andersson - 19 september 2011 19:58

Ikväll började så äntligen en ny lydnadskurs för Atlaz! Vi har gått lydnadsklass 1 tidigare men för att jag ska få lite bättre mod till att tävla så kör vi repetion på 1:an också börjar vi introdusera grenarna i lydnadsklass 2! Det är så himla skoj och det märks verkligen att Atlaz mognat en hel del nu med sina 3 år fyllda! Han är mycket lugnare och följer mig bra och tycker att det vi gör tillsammans är roligare än att bry sig om de andra hundarna...

Idag började vi med linförighet (kontakt) och det funkar hyffsat men han vill en aning långt ifrån mig så det är bara att truga och belöna hela tiden när han är i rätt position! Sen fortsatte vi med platssättande och läggande, detta är Atlaz jätteduktig på och jag kan gå ifrån honom utan att han kommer efter mig. Dock så har vi inte tränat jättemycket på platssättande eftersom det inte ingår i lydnad 1, så han blir lite osäker där om han ska lägga sig eller om det är inkallning vi tränar... men idag gick det bra!

Vi tränade även hopp men eftersom Atlaz har artros på sina armbågar så får jag inte träna det för mycket, men eftersom han är en hoppetoss så är det inte direkt något svårt moment!  


   Nu är det en trött hund vi har här hemma som somnat i sin fåtölj!

Av Therese Andersson - 19 september 2011 10:15

  Mia i sin brum brum båt!   Tar en paus mellan baden!   Så här roligt är det att vara på semester!   Hela truppen!   På utflykt!   Trött!   På smaragdfloden!   Underbar!   "Svalkande"   Turkisk afton!   Gott med glass!   Levde i vattnet hela veckan!  Nybadad!

Av Therese Andersson - 19 september 2011 08:07

Jaha, första natten hemma avklarad! Efter att Mia sovit i vår säng hela semestern så var det intressant att se hur det skulle gå nu när vi kommit hem och hon skulle sova i sin egen säng på sitt eget rum som hon gladeligen gjort sedan hon var 4 månader gammal... Det började bra och hon somnade själv direkt efter vällingen, men när klockan var 02.05 vaknade hon och var superledsen! Jag bestämde mig för att vara bestämd och INTE ta över henne till oss just för att visa att nu är vi hemma och nu är det egna sängen som gäller, men oj vad mitt tålamod fick sig en prövning! Efter en liten stunds skrikande och pekande mot dörren så fick jag henne att lugna sig och hon la sig ner i sin säng, men endast om jag höll min hand på henne! Så fort jag släppte handen satte hon sig upp och skrek igen! Så här höll vi på 1 timme!! Precis innan klockan blev 03 så somnade hon i sin egen säng och jag gjorde segertecknet!   Det var bara ett problem som återstod, Thomas skulle gå upp 03.10 och jag låg på helspänn varje gång han gjorde något ljud! Men när han gick ut genom dörren så andades jag ut och trodde jag klarat mig men så startar han bilen och i samma sekund hör jag en liten tjej som ropar MAMMA! Nu var dock mitt tålamod helt finito så nu blev det vällingflaska in i munnen på den lilla och in i min säng sen sov vi bums båda två!


Summa sumaro blev alltså ändå att Mia vann!  

Ovido - Quiz & Flashcards