Alla inlägg under februari 2013

Av Therese Andersson - 14 februari 2013 19:28

Idag när jag hämtade Mia på dagis så berättade fröken att de hade diskuterat bebis vid lunchen...

De pratade om att jag hade en bebis i magen och Mia sa att mamma hade Max i magen!

Då var där en annan liten tjej som hade frågat Mia hur hennes storasyster kunde heta Max! Haha

De har nog sagt att Mia skulle bli storasyster och då tyckte den tjejen att Mias storasyster låg i mammas mage... Älskar dessa små ungars tankar!


Så när jag kom dit så frågade barnen om jag hade en bebis i magen...



...

Av Therese Andersson - 13 februari 2013 19:23

Mia fortsätter leverera underbara bilder på telefonen...




Mia
Av Therese Andersson - 13 februari 2013 11:41

Mia har inte haft blöja på natten sen den 15 Januari och det går kanon!

Jag tar upp och kissar henne på natten, hur många gånger beror på hur mycket hon druckit på kvällen...

Hon dricker ju fortfarande välling innan hon somnar även om vi minskat ner mängden rejält. Så länge hon får det lär jag ju behöva kissa henne på natten!

Men det tog inte många dagar för henne att veta att hon inte hade blöja så hon håller sig länge... Visst händer det olyckor vissa nätter, men då är det vi som missat att ta upp henne! Men eftersom vi har gjort det så smidigt för oss så har vi självklart plastad frotté under lakanet men sen har vi även såna dra-på-lakan så det går supersnabbt att bädda om på natten...

Och för tillfället kan jag ju inte sova så bra iallafall!


Sen en annan sak som verkligen visat sig på sistone är att Mia kommit in i riktiga trotsåldern... Jag tycker visserligen att det går hyffsat lätt att lura över henne på min sida, men det blir svårare och svårare!

Hon ska inte klä på sig, inte följa med någonstans, inte äta sin mat, inte borsta tänderna... Ja allt det vanliga...

Ett exempel är när vi ska iväg, så ska hon inte följa med och då blir ju mitt svar givetvis att då får hon stanna hemma själv... Först händer ingenting men när jag börjar ta på jackan och skorna så kommer hon skrikandes, jag vill också följa med...

Undrar hur länge detta kommer funka innan hon inser att jag inte kommer åka från henne! ;)


 

Bilden har visserligen inget med inlägget att göra, men jag har inte lagt in nya bilder i datorn än så fick bli en lite peppande bild inför våren! Den är tagen i Mars förra året, en riktigt härlig dag! Får se hur länge denna envisa vintern stannar kvar iår!!



Av Therese Andersson - 10 februari 2013 16:52

När vi skulle lämna av Atlaz hos mormor och morfar för att sedan åka vidare:


Mia: -Atlaz inte vara i bondgården eller?!?


Givetvis menade hon hundgården men just då tyckte hon att det passade bättre att säga bondgården ;)

Av Therese Andersson - 10 februari 2013 09:53

I Mias värld så är det så att pappa är störst, mamma mittemellan och barn är alltid minst...

Så är det ju oftast också kanske men hon sätter in det så i alla sammanhang.

Tillexempel så har hon en hel del leksaksdjur och om hon har 3 kossor så är det ena en tjur (pappa) den andre är kossa (mamma) och den tredje är bebiskossa... På hennes djur stämmer det ju oftast också men det finns ju undantag...


Idag när hon stod och tittade ut på fåglarna som äter på maten vi hängt ut så funderar hon lite sen säger hon: -Titta mamma där är mammafågel, och där nere är pappafågel... Åh där uppe e bebisfågel...


Då var det 3 olika sorters fåglar som var i olika storlek och givetvis i hennes huvud så var det mamma, pappa, barn ;)


När vi är ute och kör ibland och ser rådjur (bambi som Mia kallar dem) så är det också snabbt avvägt om det är pappabambi, mammabambi eller bebisbambi helt beroende på storlek ;)

Likaså med kossor, även om alla är kossor så bestämmer hon snabbt vilken av dem som är pappa och mamma!


Älskar hennes tankar och funderingar...

Av Therese Andersson - 9 februari 2013 10:57

Igårkväll när vi hade lite fredagsmys här hemma så låg Mia och myste med magen... Hon pussar den och pratar med lillebror lite hela tiden och jag bara njuter!


Jag känner ju hur han buffar och sparkar lite hela tiden men Mia har nog aldrig riktigt känt någon riktigt tydlig spark... Frågar man henne om hon kände sparken så säger hon ja, men jag tror inte hon märkt något ändå ;)

Men när hon låg mot magen igårkväll så sparkar han till rejält och Mia flyger upp och säger oooooj!!

Han sparkade säger hon rakt ut! :D

Sen var hon helt överlycklig efter det!!


Det blir väldigt mycket prat om lillebror och Mia sitter och tittar på filmerna från när hon var bebis om och om igen... Ska bli såå roligt att se hennes stolta min när hon får hålla sin alldeles egna lillebror!

Av Therese Andersson - 6 februari 2013 10:33

Som vi längtar efter bebis nu! Mia myser massor med magen och pussar den... Visst sen nästa stund så hoppar hon mot den och glömmer av att där är någon inne i mammas mage! ;)


Men överlag så pratar hon mycket om sin lillebror och vi har börjat titta mycket på filmer och bilder från när Mia var bebis och hon kan sitta och titta på filmerna om och om igen och bara le. Tror hon är väl förberedd för att bli storasyster nu...


Fast en sak som oroar mig liiite är att Mia blivit mammig som tusan... eller inte i närheten av hur vissa andra är men för att vara henne så är det mycket och hon har aldrig varit mammig alls innan!

Så det finns en risk att hon kommer bli frustrerad när jag inte har möjlighet att vara med henne hela tiden när bebis kommer... Skönt att Thomas är hemma första veckorna för då får han lägga fullt fokus på henne!


Ska bli så spännande att se hennes reaktion när hon får träffa bebis för första gången!!! Längtar!


 

Av Therese Andersson - 5 februari 2013 19:15

Mia är ju som alla andra barn i hennes generation väldigt teknisk... Hon vet ju hur man gör med våra telefoner och hon tror ju att allt har touchskärm!

Men en sak hon inte riktigt får till än är att ta bra foto...
Hon vet hur man startar kameran i telefonen och hon vet hur man trycker för att ta kort! Men i momentet där hon ska hålla kameran still för att fota det som hon siktat in sig på går det lite snett för när hon då ska trycka på knappen så flyttar hon telefonen...

Har massor av bilder i telefonen som donnan har tagit men de flesta vet man knappt ens vad det ska föreställa... Men en del lyckas hon ändå ganska bra med :)

Här nedan är ett exempel, ni får själv gissa vad motivet är!!

Mia
Ovido - Quiz & Flashcards