Alla inlägg under april 2013

Av Therese Andersson - 17 april 2013 21:27

I måndags gav Max oss sitt allra första medvetna leende!! :D Thomas fick första men sen var han givmild och gav mig två!!


Känns så skönt att få se att han kan vara lite glad fast att han hittills haft en ganska tuff start i livet... Eller ja det lät ännu mer allvarligt än det varit men jag tycker synd om honom som ska vara så förkyld och rosslig!

Igår var jag inne med honom igen på barnakuten för jag tyckte att det blivit ännu sämre med mer hosta... Så han fick inhalera och dessutom skrev läkaren ut recept på medicin så vi kan inhalera honom här hemma när det behövs!


En underbar läkare var det! Han tog det verkligen på allvar och när han skulle skicka hem oss så frågade han efter mitt telefonnummer för att kunna ringa idag och kolla hur det gått...

Men helt plötsligt idag så ringde det i Thomas telefon, det var läkaren! Då hade han blivit av med lappen där han skrivit mitt nummer så han hade letat upp numret på nätet och när vi inte var hemma så sökte han på adressen och hittade Thomas nummer... Haha underbar läkare verkligen!


Inhaleringen hjälpte iallafall och inatt sov lillebror mellan 21 och 01. Sen åt han och somnade om... Sen vaknade han 04 och åt, somnade om och vaknade sen kl 07! Så jag fick också sova mycket!! :D


Vikten igår var 6145g så fast förkylning så får han mat i sig iallafall... Han har därmed passerat Mias vikt vid samma ålder! ;)



Av Therese Andersson - 15 april 2013 16:01

... det är betydligt roligare att blogga om man får lite respons genom kommentarer...

Bara så ni vet!

Av Therese Andersson - 15 april 2013 12:14

Här har det minsann varit tyst...

Dels beror det på att det inte hänt speciellt mycket senaste veckan, vi är fortfarande sjuka och jag börjar tycka riktigt synd om lillebror! Han snörvlar och hostar och gör så gott han kan för att kunna andas!!

Vi var inne på barnakuten i torsdags för att se så han syresatte sig som han ska och att det inte var rs-virus... De tyckte det lät bra i lungorna så det sitter i näsan! Det var skönt att veta iallafall! Jag skulle bara fortsätta med koksalt och nässugen och 3 gånger om dygnet får han nezeril!

Däremot tyckte de att han var rejält svullen om magen och att han hade rejält med luft i den antagligen... Så de tömde honom på luft (!) och gav oss rådet att inte amma honom mer än var fjärde timme så han hinner göra sig av med luften innan han fyller på med ny!

Han har ju ätit varannan timme innan men läkarna trodde inte det var för att han var hungrig utan för att han hade ont i magen och då bedövade det en liten stund genom att äta!!

Dessutom tipsade de om pysventiler att hjälpa honom med när det är som värst... Så det använder vi på kvällen så han kan sova gott sen!

Faktiskt så har det gått bra och det går minst 3 timmar mellan måltiderna nu... Förra natten gick det tillochmed 5 timmar och jag trodde iinte det var sant när jag vaknade och såg vad klockan var!

Tänk vad lite luft kan ställa till med!!

Så nu mår han bättre i magen iallafall så nu ska bara förkylningen också försvinna så kommer vi nog att ha en nöjd liten kille!!

Mia tar iallafall hand om honom så gott hon kan!!

Max
Av Therese Andersson - 10 april 2013 21:07

Trots att vi försökt isolera oss från alla sjukdomar så gott det går så kunde vi inte stå emot längre... Vi har ju träffat en del syskon och kusiner och det är förmodligen från någon av dem vi fått skiten!

Nu bryr jag mig i vanliga fall inte om någon förkylning, men ville verkligen dra ut på det för att inte Max skulle bli sjuk...

Han är täppt i näsan och har massor av slem i halsen. Hostar inte så mycket som tur är! Oavsett så är det hemskt att se och höra honom såhär! Man vill bara hjälpa honom att bli av med det!!

Vi var ju och vägde honom i måndags och det gick kanon... Han vägde nu 5700 gram och hade alltså gått upp 1 kilo på 2 veckor!! Han kände nog på sig att han skulle bli sjuker så han åt upp sig rejält :)

Nu orkar han nämligen inte äta så länge för det är jobbigt att andas men jag tror nog att han får i sig vad han behöver!

Nu är det inte bvc förrän om 2 veckor igen så då ser vi hur han lagt på sig.

Max
Av Therese Andersson - 8 april 2013 20:28

Idag var vi som sagt på bvc och vägde lillebror. Han hade ju gått upp bra förra gången men nu var det 2 veckor sen sist så jag visste inte alls vad han kunde ha gått upp. Jag har ju sett att han lagt på sig, valk på låren och dubbelhaka :)

Dagens vikt stannade på 5700 och därmed har han gått upp 1 kg på 2 veckor...

Så där blev det bekräftat att han får mat i sig iallafall!

Längden låg mitt på medelkurvan, dvs 54 cm men det motsvarar inte vikten :)

Nästa gång är den 25:e och då är det även läkarbesök...

Max
Av Therese Andersson - 7 april 2013 15:24

Så skönt det är med helg...

För mig är ju förvisso alla dagar helg men Thomas är ju ledig också och det är ju trevligt... Allra skönast är ju att få lite hjälp nattetid med blöjbyte och att natta om lillebror. Även om Thomas är mer död än levande när han sover! Tålamodet är heller inget vidare på natten, men han försöker iallafall!

Både i fredags och igår var det underbart väder och vi var ute i trädgården hela dagen... Att äta middag i uterummet ger en riktig sommarkänsla, även om där ligger kvar lite snö längs muren :/

Idag är vädret inte lika roligt så det har blivit en riktig slappardag! Skönt det med ibland... Önskar bara att alla Mias leksaker hade haft fötter och gått in på hennes rum själv för jag hatar att ha alla dessa saker överallt! Känns som man bara går och plockar hela tiden :)

Imorgon är det bvc med lillebror och jag längtar! Vill veta hur stor guldklimpen hunnit bli :)

Av Therese Andersson - 5 april 2013 09:24

Idag var det ju egentligen dags att väga och mäta lillebror... Men bvc tanten är sjuk så det får bli på måndag istället! Jag är ju så nyfiken på vad han väger och framförallt hur lång han blivit!

Nu kan han ju använda kläder i storlek 62 så växt har han ju gjort iallafall!! :)

Lite tråkigare är att han är lite krasslig... Har varit det flera dagar nu... Näsan är inte riktigt täppt och rinner inte heller, men det verkar sitta längre in! Jag tar koksalt i näsan på honom så att han knappt får luft men det verkar inte hjälpa direkt.

Han kan iallafall äta och sover gott om han ligger lite upplutad...

En annan liten detalj som kan vara bra att skriva ner är att på 1 månad har alla graviditetskilona försvunnit och dessutom ytterligare 3 till!

Max
Av Therese Andersson - 4 april 2013 08:58

I måndags fick Mia äntligen vara på dagis efter att ha varit hemma med mig i nästan 1 månad... Varför jag hållt henne hemma är dels för att jag är rädd att hon ska dra hem rs-virus till Max men framförallt för att där gått kräksjuka på dagis! Förra veckan var det tänkt att hon skulle få komma dit men då hade de haft något barn veckan innan som fått det så det var inte säkert att det var helt borta... Så hela förra veckan var där inget och alla trodde att det var borta för denna gången!


När jag kom dit i måndags så frågade jag för säkerhetsskull och då sa de att där tydligen var 3 barn som blivit dåliga i fredags, alltså hemma eftersom dagis var stängt. Dessa barnen var även hemma i måndags så Mia träffade inte dem.


Sen igår när jag precis gjort Mia och Max klara för avfärd mot dagis så ringer min telefon och då är det fröken som berättar att där var ett barn som precis kräkt där! Så det var bara att meddela att Mia inte kommer mer denna veckan!!


Ni kan inte ana så besviken Mia blev när jag sa att hon inte fick vara på dagis! Hon älskar att vara där och när hon nu var där på måndagen så ville hon dit och leka med kompisarna igen dagen efter!!


Men när jag nu ändå hade klätt på dem och allt så åkte vi och handlade istället... Inte ofta jag är och storhandlar klockan 08.45 på morgonen ;)


Så vi får helt enkelt se om det blir dagis nästa vecka för henne!


 

Ovido - Quiz & Flashcards